Direkt zum Inhalt
Klassenarbeit

Verben (2)

6. Lernjahr 45 Minuten
  • Aufgabe 1

    5 Minuten 7 Punkte
    einfach

    Grammar

    Insert the right verbs. Decide between to do, to make or to take. Pay attention to different tenses.

    1. Every morning I _________ myself a cup of coffee.
    2. In the afternoon, I always ________ a nap from two to three o’clock.
    3. You have to ________ a choice: Either you take the red or the black shoes.
    4. When we went on holidays, I _________ many pictures of the beautiful landscape.
    5. Before I go to bed, I still have to ________ my homework.
    6. Next week, I will ________ an exam in maths.
    7. My little brother always has to __________ a mean comment about my style.
  • Aufgabe 2

    10 Minuten 8 Punkte
    mittel

    Translation

    Gerund or infinitive after the verb? Translate the sentences into English.

    1. Ich hielt am Kiosk an, um eine Zeitung zu kaufen. 
    2. Er hörte auf zu atmen. 
    3. Ted strengte sich an, das Spiel zu gewinnen. 
    4. Ich habe versucht, mit ihm zu reden, aber es brachte nichts. 
    5. Sie erinnerte sich, einen Mann gesehen zu haben. 
    6. Sie dachte daran, ihren Schirm mitzunehmen. 
    7. Wir haben vergessen, Brot zu kaufen.
    8. Sie hat schon vergessen, mit uns gesprochen zu haben. 
  • Aufgabe 3

    10 Minuten 6 Punkte
    mittel

    Grammar

    Shorten the relative-clauses by using the infinitive construction.

    1. I am not sure how I should solve the task.
    2. Brigit was asking at the tourist information where she could find the Empire State Building when I saw her.
    3. Are you wondering what you could get me for my birthday?
    4. Justin didn’t know when he would have to take the bus to school.
    5. She didn’t know whom she could tell her secret.
    6. I am undecided as to when, where, and with whom I should celebrate my birthday.
  • Aufgabe 4

    10 Minuten 12 Punkte
    schwer

    Grammar

    Tick the right answer. Then give reason for your decision.

    a) Kannst du riechen, dass etwas brennt?
    o Can you smell something burn?
    o Can you burn something smelling?
    x Can you smell something burning?

    Begründung: Das Ereignis ist eine gegenwärtige Wahrnehmung und findet im Moment des Sprechens statt. Daher das Prädikat im simple present und Nutzung des present participle für das Ereignis.

    b) Wir spürten den Wind in unseren Haaren.
    o We felt the wind blow through our hair.
    o We feel the wind blowing through our hair.
    o We felt the wind blowing through our hair.

    Begründung: ___________________________________________________________________________________________________________

    ______________________________________________________________________________________________________________________

    c) Ich sah die junge Frau fallen.
    o I saw the young woman falling.
    o I saw the young woman fall.
    o I saw the young man fall.

    Begründung: ___________________________________________________________________________________________________________

    ______________________________________________________________________________________________________________________

    d) Wir merken wie die Tür geschlossen wird.
    o We noticed the door being shut.
    o We notice the door being shut.
    o We noticed the door be shut.

    Begründung: ___________________________________________________________________________________________________________

    ______________________________________________________________________________________________________________________

  • Aufgabe 5

    10 Minuten 8 Punkte
    schwer

    Writing

    Write a short story that includes the grammatical forms which were tested in the previous tasks. Use the pictures for inspiration.

    • a form of to make/to take/to do  
    • gerund or infinitive after certain verbs
    • the infinitive after interrogatives
    • use of participle or infinitive after verbs of perception