Was sind Skimming und Scanning
Skimming und Scanning
Aufgabe:
Drag the words into the rights gaps.
Ziehe die Wörter in die richtigen Lücken.
Aufgabe:
Is this statement true or false? Decide.
Ist diese Aussage wahr oder falsch? Entscheide.
Dein Skimming war erfolgreich, wenn du für dich selbst den Text in ein paar Worten zusammenfassen kannst.
Aufgabe:
Is this statement true or false? Decide.
Ist diese Aussage wahr oder falsch? Entscheide.
Wenn du in einem Text nach Informationen oder Antworten auf eine Frage suchst, aber nicht den ganzen Text lesen willst, reicht es oft, wenn du den Text nach Schlüsselwörtern absuchst und nur dort genauer liest, wo du sie findest.
Aufgabe:
What is important when you skim a text? Choose the right answers.
Was ist wichtig beim Skimming? Wähle die richtigen Antworten aus.
-
Du musst dir die Überschrift des Textes genauer anschauen.
. -
Du musst den ersten Satz jedes Absatzes lesen.
. -
Du musst jeden Text nach Schlüsselwörtern absuchen.
. -
Du musst den letzten Absatz des Textes lesen.
.
Aufgabe:
What is important when you scan a text? Choose the right answers.
Was ist wichtig beim Scanning? Wähle die richtigen Antworten aus.
-
Du liest die Textstellen, die deine Schlüsselwörter enthalten, um zu sehen, ob sie die gewünschten Informationen enthalten.
. -
Du musst den Text nach Schlüsselwörtern absuchen.
. -
Du musst die Überschriften und den ersten Satz jedes Absatzes lesen.
.
Aufgabe:
Is this statement true or false? Decide.
Ist diese Aussage wahr oder falsch? Entscheide.
If you are searching for the answer to a specific question, you must skim the text.
Aufgabe:
You need to find information about interesting places in New York. Mark the possible keywords for scanning a text.
Du suchst nach Informationen zu den interessanten Orten in New York. Markiere mögliche Schlüsselwörter für das Scanning eines Textes.
1. tourist sights
2. museum
3. hotel
4. historical places
5. interesting
6. pizza
7. Washington
8. attraction
Aufgabe:
Which parts are important when you are skimming a text? Drag the words into the rights gaps.
Auf welche Textteile achtest du beim Skimming? Ziehe die Wörter in die richtigen Lücken.
Halloween: America's spookiest holiday
Each year on October 31st, children all over the United States come together to celebrate Halloween. On this day, children wear scary costumes and collect a lot of sweets.
History
The holiday originated around 2000 years ago. It was first celebrated in Ireland and Scotland, and was called Samhain. On this day, people lighted bonfires and wore costumes to scare off ghosts. ... ... ...
Trick or treat?
Nowadays on Halloween, American children dress up in scary costumes and go from house to house trick or treating. On this day, they can be ghosts, vampires or witches. Any costume will do, as long as it's scary! They knock on strangers' doors and ask for sweets. ... ... ...
So, Halloween is certainly the spookiest holiday of the year, when young and old can have lots of fun.
Aufgabe:
Skim the text. Tick the information you get.
Skimme den Text. Klicke die im Text enthaltenen Informationen an.
Halloween: America's spookiest holiday
Each year on October 31st, children all over the United States come together to celebrate Halloween. On this day, children wear scary costumes and collect a lot of sweets.
History
The holiday originated around 2000 years ago. It was first celebrated in Ireland and Scotland. On this day, people lighted bonfires and wore costumes to scare off ghosts. ...
Trick or treat?
Nowadays on Halloween, American children dress up in scary costumes and go from house to house trick or treating. On this day, they can be ghosts, vampires or witches. Any costume will do, as long as it's scary! They knock on strangers' doors and ask for sweets. ...
So, Halloween is certainly the spookiest holiday of the year, when young and old can have lots of fun.
-
Halloween is a very old holiday.
. -
On Halloween, you can wear a scary costume and collect sweets.
. -
Halloween is a holiday for children only.
. -
Halloween was first celebrated in the United States.
. -
Halloween is a holiday which is celebrated on October 31st.
.
Aufgabe:
You need to answer several questions about Halloween. Drag the keywords into the right boxes.
Du suchst nach bestimmten Informationen zu Halloween. Ziehe die Schlüsselwörter in die richtigen Felder.
history
past
old traditions
modern times
Halloween today
Americans
How was Halloween celebrated
in the past?
How do Americans celebrate Halloween
nowadays?
Aufgabe:
Scan the text. Tick the right answer to the question.
Scanne den Text. Klicke die richtige Antwort zu der Frage an.
Question: Can you wear a monster costume on Halloween?
Halloween: America's spookiest holiday
Each year on October 31st, children all over the United States come together to celebrate Halloween. On this day, children wear scary costumes and collect a lot of sweets.
History
The holiday originated around 2000 years ago. It was first celebrated in Ireland and Scotland. On this day, people lighted bonfires and wore costumes to scare off ghosts. ...
Trick or treat?
Nowadays on Halloween, American children dress up in scary costumes and go from house to house trick or treating. On this day, they can be ghosts, vampires or witches. Any costume will do, as long as it's scary! They knock on strangers' doors and ask for sweets. ...
So, Halloween is certainly the spookiest holiday of the year, when young and old can have lots of fun.
-
This information is not in the text.
. -
No, you can't. You can only be a vampire or a witch.
. -
Yes, you can. Any costume will do.
.
Wie du Informationen aus einem Text entnimmst
Schritt-für-Schritt-Anleitung zum VideoZeige im FensterDrucken
Informationen aus einem Text entnehmen
Aufgabe:
Schaue dir die folgende Aussage an und entscheide, ob sie wahr oder falsch ist.
Beim ersten Lesen eines Textes ist es wichtig, alle Details zu verstehen.
Aufgabe:
Was ist der erste Schritt, wenn man einen neuen Text bearbeitet? Wähle die richtige Antwort aus.
- Man sollte sich die Fragen zum Text genau durchlesen..
- Man sollte den Text zuerst zusammenfassen..
- Man sollte alle Vokabeln nachschlagen, die man nicht kennt..
Aufgabe:
Was sind Schlüsselwörter? Wähle die richtige Antwort aus.
Schlüsselwörter sind Wörter, die ______________________
- die Nomen im Text genauer beschreiben..
- im Text selten gebraucht werden..
- am wichtigsten für das Textverständnis sind..
- beim Textverständnis eine weniger wichtige Rolle spielen..
Aufgabe:
Welche Zeitform solltest du bei der Beantwortung von Fragen zum Text benutzen? Wähle die richtige Antwort aus.
- alle Zeitformen sind möglich (es hängt vom Text ab).
- present perfect.
- simple present.
- simple past.
Aufgabe:
Entscheide, ob die folgende Aussage wahr oder falsch ist.
Der erste Satz einer Antwort sollte die Schlüsselwörter der Frage aufgreifen.
Aufgabe:
Vervollständige den folgenden Satz. Fülle die Lücken aus.
Aufgabe:
Schaue dir die folgende Aussage an und entscheide, ob sie wahr oder falsch ist.
Antworten auf inhaltliche Fragen sollten möglichst immer in einem einzigen Satz beantwortet werden.
Aufgabe:
Wie kannst du Schlüsselwörter in einem Text finden? Wähle die richtige Antwort aus.
Schlüsselwörter _______________.
- stehen in direktem Zusammenhang mit den zu beantwortenden Fragen.
- stehen immer am Anfang des Satzes.
- sind alle Adjektive eines Textes.
- sind Wörter, die man beim ersten Lesen nicht versteht.
Aufgabe:
Lies den folgenden Text. Beantworte dann die Fragen. Ziehe die Wörter in die richtigen Lücken.
Scotland was at war. King Robert wanted a free and independent Scotland, but his enemy, King Edward, wanted to rule (herrschen) over both England and Scotland, so he had brought a big army to fight against the rebels. The Scottish army had lost almost every battle (Kampf). Robert the Bruce just did not have enough men to beat the English soldiers. He needed time to think of a good strategy before the next battle, so he had decided to make the cave (Höhle) the new home for himself and his men.
- Who wants an independent Scotland?
- Who loses almost every battle?
- Who wants to govern over Scotland and England?
Aufgabe:
Lies dir den Text noch einmal durch. Entscheide, ob die Aussage wahr oder falsch ist.
Aussage: Robert was sure about his strategy for the next battle.
Scotland was at war. King Robert wanted a free and independent Scotland, but his enemy, King Edward, wanted to rule (herrschen) over both England and Scotland, so he had brought a big army to fight against the rebels. The Scottish army had lost almost every battle (Kampf). Robert the Bruce just did not have enough men to beat the English soldiers. He needed time to think of a good strategy before the next battle, so he had decided to make the cave (Höhle) the new home for himself and his men.
Aufgabe:
Warum befindet sich Schottland im Krieg? Welche der folgenden Informationen ist wichtig und welche nicht? Ziehe die Wörter in die richtigen Boxen.
Aufgabe:
Beantworte die folgende Frage: Warum verliert Schottland so viele Kämpfe? Wähle die richtige Antwort aus.
Scotland was at war. King Robert wanted a free and independent Scotland, but his enemy, King Edward, wanted to rule (herrschen) over both England and Scotland, so he had brought a big army to fight against the rebels. The Scottish army had lost almost every battle (Kampf). Robert the Bruce just did not have enough men to beat the English soldiers. He needed time to think of a good strategy before the next battle, so he had decided to make the cave (Höhle) the new home for himself and his men.
Scotland loses so many battles because ______________________.
- the Scottish have too few men to fight.
- the Scottish do not fight well.
- the English have better weapons.
- the Scottish need more time.
Aufgabe:
Lies dir den folgenden Text durch und entscheide, ob die Aussage wahr oder falsch ist.
Aussage: The name Oxford refers to a place where people could cross the river Thames.
Aufgabe:
Lies dir den Text noch einmal durch. Wer ist für den Bau der Brücke über den Fluss verantwortlich? Markiere den Satz, der dir die Information zu dieser Frage liefert.
Wie du einen unbekannten Text erschließt
Schritt-für-Schritt-Anleitung zum VideoZeige im FensterDrucken
Mit einem unbekannten Text umgehen
Aufgabe:
Entscheide, ob die Aussage wahr oder falsch ist.
Um einen unbekannten Text bearbeiten zu können, sollte man wissen, welcher Textsorte er angehört.
Aufgabe:
Was kann dir helfen, einen Text im Gesamten zu verstehen? Markiere die richtigen Wörter.
Details
Schlüsselwörter
Beispiele
Bilder
Aufgabe:
Vervollständige den Satz. Wähle die richtigen Sätze aus.
Zum Detailverständnis eines Textes sollte man ___________________________.
- nur die Überschrift lesen.
- alle Verben unterstreichen.
- den Text ein zweites Mal lesen.
- Notizen zu den Schlüsselwörtern machen.
Aufgabe:
Welche dieser Wörter sind Textsorten? Markiere sie.
Theaterstück
Aufgabe:
Vervollständige den Satz. Wähle die richtigen Antworten aus.
Trifft man auf unbekannte Wörter in einem Text, sollte man _______________.
- schauen, ob unterhalb des Textes Vokabelhilfen stehen.
- davon ausgehen, dass die Wörter nicht wichtig sind.
- versuchen, die Wörter aus dem Zusammenhang zu erschließen.
- diese einfach übergehen.
Aufgabe:
Schaue dir diese Aussage an. Entscheide, ob sie wahr oder falsch ist.
Unterschiedliche Schlüsselwörter sollten immer in ganz unterschiedlichen Farben markiert werden.
Aufgabe:
Vervollständige den Satz. Wähle die richtigen Antworten aus.
Es ist wichtig, sich Notizen zur Beantwortung von Textfragen zu machen, damit _______________________.
- du den Text nur einmal lesen musst.
- keine wichtigen Informationen vergessen werden.
- man den Text noch einmal schnell abschreiben kann.
- die Beantwortung der Fragen leichter fällt.
Aufgabe:
Vervollständige die Sätze. Ziehe die richtigen Wörter in die Lücken.
Aufgabe:
Was bedeutet das Wort starving hier? Wähle die richtige Antwort aus.
I'm starving, so let's go find something to eat.
- confused.
- tired.
- happy.
- hungry.
Aufgabe:
Welche dieser Wörter sind Schlüsselwörter? Ordne die Wörter richtig zu.
Stacy, a girl from the USA, is reading a novel about a young girl who wanted to study in Oxford in 1900. She likes the book very much, and wants to spend her summer holidays in Oxford. She wants to go to summer school, a programme for young students who want to see what studying is like, and she can study for 4-8 weeks in the summer, while all the real students are on holiday. She wants to know what else she can do in her free time, and she is also very interested in the history of Oxford. She writes a letter to the tourist information centre to find out more.
Aufgabe:
Lies den Text. Entscheide, ob die Aussage wahr oder falsch ist.
Stacy, a girl from the USA, is reading a novel about a young girl who wanted to study in Oxford in 1900. Stacy likes the book very much, and she wants to spend her summer holidays in Oxford. She wants to go to summer school, a programme for young students who want to see what studying is like. In this programme, the students can study for 4-8 weeks in the summer, while all the real students are on holiday. Stacy wants to know what she can do in her free time in Oxford. She is also very interested in the history of Oxford. So Stacy writes a letter to the tourist information centre to find out more.
Aussage: Stacy writes a letter to the tourist information centre, because she wants to find out what she can do in Oxford in her free time.
Aufgabe:
Sieh dir die Frage und die Antwort an. Wähle die richtigen Antworten aus.
Antwort: She wants to find out more.
Die Antwort könnte verbessert werden, indem man ___________________.
- sie mit eigenen Worten formuliert.
- den Text noch einmal zusammenfasst.
- weitere Gründe aufzählt, warum Stacy an die Touristeninformation in Oxford schreibt.
- noch eine Textstelle abschreibt.
- sie ausführlicher formuliert.
Aufgabe:
Warum möchte Stacy eine Summer School besuchen? Markiere die richtigen Sätze.
Stacy, a girl from the USA, is reading a novel about a young girl who wanted to study in Oxford in 1900. Stacy likes the book very much, and she wants to spend her summer holidays in Oxford. She wants to go to summer school, a programme for young students who want to see what studying is like. In this programme, the students can study for 4-8 weeks in the summer, while all the real students are on holiday. Stacy wants to know what she can do in her free time in Oxford. She is also very interested in the history of Oxford. So Stacy writes a letter to the tourist information centre to find out more.
Stacy wants to go to summer school because _____________________.
she is bored during the holidays
she wants to discover Oxford's sights
she wants to know what studying is like
she wants to travel for 6 weeks
she wants to study English
Aufgabe:
Sieh dir die Frage an. Welche Antwort ist die beste? Wähle den richtigen Satz aus.
- Stacy wants to go to Oxford because she read about a girl who lived there..
- Stacy got the inspiration from a book she read. Now, she wants to go to summer school in Oxford and find out more about the city and its history..
- Stacy is very interested in Oxford. She wants to go there to learn about its history and visit some sights..
- Stacy wants to go to Oxford because of a summer school..
Informationen aus einem Text entnehmen
Aufgabe:
What is important when answering questions about a text? Choose the correct answers.
Was solltest du beachten, wenn du Fragen zu einem Text beantwortest? Wähle die richtigen Antworten.
Antworten auf Fragen zu einem Text sollten _____________________.
- so kurz wie möglich formuliert werden.
- in ganzen Sätzen beantwortet werden.
- im simple present formuliert werden.
- Schlüsselwörter der Frage aufgreifen.
- in der entsprechenden Zeitform des Textes formuliert werden.
Aufgabe:
Vervollständige den folgenden Satz. Wähle die richtige Antwort aus.
Beim zweiten Lesen eines Textes _____________________.
- sollte man zunächst auf die Aussprache der Wörter achten.
- sollten alle Fragen bereits beantwortet sein.
- sollten die Schlüsselwörter markiert werden.
- sollten alle unbekannten Wörter bereits geklärt sein.
Aufgabe:
Complete the following sentences. Drag the words into the correct blanks.
Vervollständige die folgenden Sätze. Ziehe die Wörter in die richtigen Lücken.
Aufgabe:
Schaue dir die folgende Aussage an und entscheide, ob sie wahr oder falsch ist.
Aufgabe:
Vervollständige den folgenden Satz. Wähle die richtige Antwort aus.
Für das Gesamtverständnis eines Textes sollte man ____________________.
- unbekannte Wörter nachschlagen.
- alle Wörter verstehen.
- die wichtigsten Wörter aus dem Zusammenhang heraus verstehen.
Aufgabe:
Complete the sentence. Choose the correct answers.
Vervollständige den Satz. Wähle die richtigen Antworten aus.
Um einen Text übersichtlich zu bearbeiten, sollte man _____________________.
- wichtige Schlüsselstellen markieren.
- Schlüsselwörter mit Notizen versehen.
- den Text in möglichst viele kleine Teile gliedern.
- möglichst viele Sätze markieren.
- den Text in sinnvolle Abschnitte unterteilen.
Aufgabe:
Take a look at the following text. Which type of text is this? Choose the correct answer.
Schaue dir den folgenden Text an. Um welche Textsorte handelt es sich? Wähle die richtige Antwort aus.
During my summer holidays, I spent six weeks in a wonderful English town. You probably want to know why I went to Oxford. Well, I read this interesting book, The Time of My Life, about a young woman who wanted to study in Oxford in the 19th century. She described the city and its atmosphere so well that I really wanted to go there. I did some research (Recherche) on the internet, and found out that the university offers young people from all over the world the opportunity to attend summer school. This is a project where you can attend lessons and courses like a real student – only for a shorter time. And you do not have to be a real student. I learned that many young English people who have just finished school go to summer school before they enrol for university. Enrolling is when you apply to the university and are accepted as a student there.
- Informationsbroschüre.
- Geschichte.
- Brief.
- Bericht.
Aufgabe:
Lies dir den Text noch einmal durch und entscheide, ob die folgende Aussage wahr oder falsch ist.
During my summer holidays, I spent six weeks in a wonderful English town. You probably want to know why I went to Oxford. Well, I read this interesting book, The Time of My Life, about a young woman who wanted to study in Oxford in the 19th century. She described the city and its atmosphere so well that I really wanted to go there. I did some research (Recherche) on the internet, and found out that the university offers young people from all over the world the opportunity to attend summer school. This is a project where you can attend lessons and courses like a real student – only for a shorter time. And you do not have to be a real student. I learned that many young English people who have just finished school go to summer school before they enrol for university. Enrolling is when you apply to the university and are accepted as a student there.
Aussage: If you want to enrol for university, your application has to be accepted first.
Aufgabe:
Was sind summer schools? Markiere alle Sätze, die Antworten auf diese Frage geben.