Bessere Noten mit Duden Learnattack Jetzt kostenlos testen
 

Wie du einen report schreibst


Task

Imagine you are a student at a school in Leeds. Yesterday you went on a day out to the Lowry in Manchester and now you are writing a report about your visit to the Lowry for the school magazine. In your report, answer these questions:

  • Who? – students of Form 7 LM
  • What event was it? – a day out
  • Where?  to the Lowry in Manchester - building amazing
  • When? – February 25th, from 10 am to 2 pm - by train - nice walk to the museum - sunshine
  • Why? – do a presentation about the famous painter L. S. Lowry, find out about him, collect information, copy one of Lowry’s paintings
  • How?  very interesting, different games and activities around the paintings, some students: design their own postcards
  • What happened?  a boy - touching painting - alarm - police - no arrest

Das musst du wissen

Ein report ist die objektive Darstellung eines tatsächlichen Vorgangs. Er gibt eine Übersicht über das Geschehen und beantwortet folgende „journalistische Fragen“:

  • What event took place?
  • Where did it take place?
  • When did it take place?
  • Who was involved?
  • Why did it happen?
  • How did it happen?

Der report ist im simple past verfasst und sprachlich in der Regel in einem neutralen, nicht wertenden Stil gehalten. In einem Schulbericht kann jedoch auch das eigene Erleben einfließen.

Schritt 1: Schreibe die Einleitung

Im ersten Schritt schreibst du eine kurze Einleitung zu deinem Bericht. Sie soll eine kurze Übersicht über das Geschehen geben und beantwortet die Fragen Who?, What?, Where? und When?.

We, the students of Form 7 LM, went on a day out to the Lowry in Manchester on February 25th.

Schritt 2: Verfasse den Hauptteil

Im zweiten Schritt schreibst du den Hauptteil. Darin berichtest du über die Details des Ausflugs, indem du die Fragen Why?, How? und What happened? beantwortest. Achte darauf, dass du durchgängig das simple past verwendest. Da es sich um einen Schulbericht handelt, kannst du vereinzelt Urteile oder Wertungen zu dem Geschehen einfließen lassen (z. B. was interesting, looked fantastic). Beginne mit einem Detail, z. B. der Fahrt nach Manchester, und berichte anschließend in der zeitlichen Reihenfolge die Einzelheiten.

We went to Manchester by train, and then walked from the station to the museum. It was a nice walk because the sun was shining that day. We were in the museum from 10 am to 2 pm. The building is really amazing. We wanted to do a presentation about the famous painter L. S. Lowry, so we tried to find out as much as possible about him. The people at the museum helped us to collect lots of information. We also copied one of Lowry’s paintings. It was very interesting, because we played games and did different activities around the paintings. Some students even designed their own postcards. They look fantastic. Something funny happened too: A boy touched one of the paintings and the alarm went off. The police were there after only two minutes, but they didn’t arrest him.

Schritt 3: Verfasse einen abschließenden Satz

Im dritten Schritt musst du noch einen abschließenden Satz als Schlussteil verfassen. Du ziehst darin ein kurzes Fazit oder gibst eine kurze Zusammenfassung.

It was a great day out, and I also think it is a good idea for other school classes to go there.

Schritt 4: Überlege dir eine Überschrift

Wenn du den report verfasst hast, überlegst du dir eine interessante Überschrift, die den Inhalt prägnant wiedergibt. Der Leser soll sofort wissen, wovon der Text handelt. Je interessanter die Überschrift formuliert ist, desto mehr wird die Aufmerksamkeit auf den Bericht gelenkt und der Leser dazu veranlasst, den Text zu lesen.

A day out to the Lowry

Schritt 5: Korrigiere deinen Text

Im letzten Schritt liest du deinen Text Korrektur. Dabei prüfst du die Rechtschreibung und Zeichensetzung. Achte auch darauf, ob der Text verständlich geschrieben ist und du das simple past verwendet hast.

Lösung

A day out to the Lowry

We, the students of Form 7 LM, went on a day out to the Lowry in Manchester on February 25th. We went to Manchester by train, and then walked from the station to the museum. It was a nice walk because the sun was shining that day. We were in the museum from 10 am to 2 pm. The building is really amazing. We wanted to do a presentation about the famous painter L. S. Lowry, so we tried to find out as much as possible about him. The people at the museum helped us to collect lots of information. We also copied one of Lowry’s paintings. It was very interesting, because we played games and did different activities around the paintings. Some students even designed their own postcards. They look fantastic. Something funny happened, too: A boy touched one of the paintings and the alarm went off. The police were there after only two minutes, but they didn’t arrest him. It was a great day out, and I also think it is a good idea for other school classes to go there.

Registriere dich, um den vollen Inhalt zu sehen!

VERSTÄNDLICH

PREISWERT

ZEITSPAREND

Weitere Englischthemen findest du hier

Wähle deine Klassenstufe

Weitere Schritt-für-Schritt-Anleitungen findest du hier